על פליאו וחיות אחרות

אהלן כולם!

שמי טל ואני כתב חדש בבלוג. פליאוליט שחוגג שנתיים מאז שהוא נטל את הגלולה האדומה. אספר קצת על עצמי וכיצד הגעתי לפליאו, אתם מוזמנים לשתף את הסיפורים שלכם ולהגיב בשאלות, אם תרצו.

טל של 2015 – בחור בן 25 בעל עודף משקל, עייף, רעב, “שועל קרבות” של דיאטות שונות ומשונות – שנלחם כל חייו (למעלה מ-12 שנה) בעודף המשקל שלו. בעל נטיה גנטית לUric Acid גבוה בדם ותת פעילות של בלוטת התריס.

לאחר תקופה ארוכה של רצון עז שבער בי לצאת מה”מטריקס” של התנודות במשקל – מותש וחסר אונים, גמרתי אומר בליבי שאין מנוס – אחיה את כל חיי במלחמה. הבנתי שתמיד הגוף שלי יטה לאגור שומן, והתזונה המודרנית לימדה אותי להימנע מלצרוך הרבה ממנו, אם בכלל – על מנת להיות רזה ובריא. בכל זאת האמנתי שחייבת להיות דרך אחרת.

מאסתי בפריכיות, גבינה לבנה, טונה במים וחזה עוף יבש שמטוגן בספריי שמן. מתוך רצון לנטר את הבעיה שגורמת לי להשמין חיי סבבו סביב ספירת קלוריות, שקילות יומיות, חישובי BMR, ריצות ארוכות, שעות של אימונים בחדר הכושר ותפיסה מוטעית אחת גדולה. שקלתי למעלה מ-115 קילו על גובה של 1.85, בו בזמן שהייתי בכושר שיא ואימונים באופן תדיר.

על פליאו שמעתי משיטוטיי ברשת. פוסט פה, הודעה שם – החלטתי לחקור ולבדוק. תזונת האדם הקדמון, זה השם הרומנטי שאופף את הכל. תזונת האדם הקדמון? בשלב הזה אציין בתוקף שפליאו בבסיסה אכן החלה מתוך חיקוי משוער של מה אכל האדם הקדמון – עד כמה שאפשר בכלל לדעת, אולם הגישה הכללית חרטה על דגלה את עליונות המדע המוכח על פני תאוריות משוערות, והיא נאמנה ומשתנה בהתאם למחקרים עדכניים וגילויים חדשים תוך ניסוי עצמי וניטור קפדני. או בקיצור – האדם הקדמון אכל את מה שאכל בהתאם לזמינות שהייתה באיזורו, אבל אם המדע החליט שזה אכיל, אז זה אכיל. אנחנו לא יודעים מה האדם הקדמון כן אכל – אבל אנחנו יודעים בוודאות מה הוא לא אכל. מניח שאת זה תוכלו להשלים בעצמכם.

חיפשתי תפריט לדוגמה – אין. בכל מקור זמין הכותב דרש מהקורא ללמוד ראשית עולם מושגים שלם והבנה רעיונית כיצד גוף האדם עובד, הכרה של תהליכים בגוף ככלל ומערכות ניהול האנרגיה בפרט, ומעל לכל – ככלל אצבע – על הקורא להטיל ספק בכל הנקרא ולעבוד בשיטת האלימינציה: קודם כל נוריד מהתפריט שלנו את כל מה שיכול להיות בעייתי, ולאחר מכן נוסיף לאט לאט מרכיבים בתזונה ונבדוק כיצד היא משפיעה על גופנו. קצת מאמרים, קצת מילים מסובכות, ואנחנו שם.

אז הורדתי הכל. החלטתי לנסות את אתגר ה-30 יום, במשך 100 יום. עשיתי את האתגר בצורה קצת לא נכונה, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר. חייתי במשך שלושה ומשהו חודשים בעיקר על בשר מן החי, ירקות, מים וסודה. לאט לאט שמתי לב לכמה שינויים שקורים בגוף שלי, חלקם נראים לעין, וחלקם – לא. חלקם מהירים, וחלקם מתאזנים בצורה איטית ובטוחה.

לא אלאה אתכם בסיפור מרגש על איך הכולסטרול, ה Uric Acid והTSH שלי עלו לשחקים בבדיקות הדם לאחר 30 ימים של אתגר (ובמיוחד לא אלאה אתכם בסיבות המדעיות ללמה זה קרה. אלא אם תבקשו יפה). לא אספר לכם על שיחת הטלפון המבוהלת מרופא שמיהר לקרוא לי לבוא לקחת מרשם לכדורים למניעת גאוט, והפניה לדיאטנית לבניית דיאטה מתאימה. מיותר לציין אבל בטח כבר ניחשתם שבדיקות דם שנעשו שלושה חודשים מאוחר יותר (כשאני כבר 4 חודשים בתזונה) הראו שרמות הכולסטרול וה Uric Acid שלי הן הכי נמוכות שהיו לי בחיים. שה-TSH מתחיל להתאזן. שאני מרזה (כבר למעלה מ-20 קילו), אני שבע מאוכל, אני אנרגטי, אני משחרר את הדאגה והמחשבה האין סופית על אוכל והשמנה, אני מתחיל לחיות.

אקצר בפשטות – תאמצו את אחד הכללים הראשונים של התזונה – תטילו ספק, אל תאמינו לי. אם יש לכם בעיה בריאותית כלשהי – שבו ותלמדו, תחקרו, תקראו האם וכיצד התזונה יכולה להועיל וכיצד יש להתאימה (כמובן תוך התייעצות עם הרופא שלכם). תשאלו כל הזמן – “למה?”. למה אני מוריד דגנים מהתזונה? למה לא כדאי לשתות משקאות דיאטטיים? למה חייב לצרוך שומנים טובים? ולמה, לכל הרוחות, גיליתי את השוקולד 80% קקאו…

כשאתם מרגישים מוכנים – נסו על עצמכם תקופה ותראו איך אתם מרגישים. אל תפחדו, תצללו פנימה. עצות “בקטנה” ממני: זרקו את המשקל לפח, תקשיבו לגוף, ועם הזמן אתם תבינו איך אתם משלבים את התזונה בצורה אופטימלית בהתאם לגנטיקה ולמצב הבריאותי שלכם. פליאו לא בהכרח תביא אתכם למסלול המהיר לעולם הדוגמנות, אבל היא כן תאזן את הגוף שלכם לפי המשקל והמימדים הבריאים והמתאימים לכם ביותר לפי הגנטיקה שלכם. בחרו בטכניקות הכושר שהתזונה ממליצה. הצטרפו לקבוצות פייסבוק רלוונטית (ממליץ על הלא מצונזרת, ובנוסף קבוצה לנשים בלבד בשם פליאו, סוד ההרזיה של הטבע) והשתדלו גם שם לקרוא ולהטיל בספק – ולבחור את הזרם והגישה המתאימה לכם ביותר.

זכרו – פליאו זוהי לא תרופת קסם. בסך הכל תזונה שאמורה לשפר לנו את איכות החיים ואת הבריאות. מחכה לכם עבודה קשה וארוכה אך משתלמת, שכוללת שינוי כל תפיסת העולם שלכם בנוגע לתזונה, גמילות שונות ומשונות ממאכלי עבר מזיקים, ואם יש לכם מזל – אפילו שינוי מורגש ונראה לעין תוך זמן קצר. לא דיאטה, אלא תזונה שלמה ואורח חיים, שהורדה במשקל היא בסך הכל “תוצר לוואי” רצוי שלה. תהיו בריאים.

טל.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to על פליאו וחיות אחרות

  1. יחיאל says:

    טל שלום

    אשמח לקבל מניסיונך עצות להתחלה גם אני נתקל בקושי למצוא תפריט שימחיש לי את הדרך הנכונה להכנס לפליאו

    תודה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *