מה זה פליאו?

מה זה פליאו בכלל?

פליאו – “הדיאטה” שאוכלים בה המון שומן רווי (אבוי!), זורקים את הלחם ופירמידת המזון לפח (איך אפשר?!), לא מתרגשים מהמלצות הממסד הרפואי, ובכלל טוענים שהאדם הקדמון חיי בכמה רמות מעלינו מבחינת בריאות גופנית ונפשית. לא! לפירמידת המזון

אני יודע שזה נשמע מגוחך ואפילו טיפשי, לי לפחות זה היה. הייתי קורא הצהרות כמו “שומן לא משמין”, “כולסטרול גבוה זה טוב”, “תפסיק עם הריצות הארוכות האלו, זו לא הדרך להרזות!” – וזה היה שם את “הפליאו הזה” באור שלילי יותר, אבסורדי ממש. מנוגד לכל היגיון בריא.

ובכל זאת, אתם רואים או שומעים או קוראים על אנשים שחיים לפי זה – בארץ, באירופה, בארצות הברית. והם אפילו נשארים בחיים לספר על שיפור בתחומים רבים בבריאותם! יכול להיות שיש פה מן האמת? מה קורה פה בעצם?

אם הגעתם לפה, כנראה שיש לכם סיבה טובה לכך. ורבות הן הסיבות האפשריות -

  •  אתם לא מרוצים מהמשקל שלכם (שמן מדיי, רזה מדיי),
  • מרגישים עייפים כל הזמן,
  • רצים לשירותים יותר מדיי,
  • בטן כואבת,
  • עור יבש ורגיש,
  • יותר מדיי סטרס,
  • בעיות עיכול,
  • סוכרת,
  • כושר גופני ירוד – ועוד.

אני אישית מעולם לא הייתי שמן, להיפך – רזה מאוד. אבל לא הצלחתי להתחזק, לא משנה כמה הייתי רץ ומתאמן. הייתי מועד לחולי למרות התרופות והחיסונים של קופת חולים. הייתי מאוד רגיש לשמש, נחשף 5 דקות וכבר נשרף. זה לא שהחיים שלי היו רעים. זה לא שהייתי מרותק למיטה רוב הזמן. הייתי בסדר, פה ושם מעידות, לא משהו מיוחד. קמים בבוקר עייפים, שותים קפה ומתחילים את היום. כואב הראש, כואב הגרון – לוקחים אקמול או אדוויל, ועובר.

הרשימה הארוכה של הדברים הרעים האלה – הם שם לא כי “נולדו איתם” או שהם “בגנים שלנו”, אלא הופיעו כתוצאה מאורח חיים מסויים. בני אדם מתרגלים מאוד מהר לשגרה, ובלי לשים לב הלא-נורמלי הופך לנורמלי. למזלי, גיליתי שאפשר אחרת.

לפני שאתם ממשיכים לקרוא, אני מבקש ממכם להצטייד ב-2 תכונות:

  • סקרנים כמו ילדיםסקרנות - היא אחד הדברים שהניעו אצלי את כל העניין הזה. סקרנות בריאה, הרצון לשאול שאלות כמו “למה? איך? מאיפה? בשביל מה?”. תשובות פשוטות או מעורפלות לא סיפקו אותי, תמיד נכנסתי עמוק יותר. אם תשאלו שאלות, אתם תזכו למסע מופלא בביולוגיה, הביוכימיה והפיזיולוגיה של האדם – עם השלכות מעשיות ומידיות על חייכם.
  • ספקנות - בכל מה שאתם ידעתם עד היום, ובכל מה שאתם עומדים לקרוא. לפני שנתקלתי בפליאו, הייתה לי אמונה עיוורת ברופאים ובדיאטנים ובפירמידת המזון. אני מניח שגם לכם. אבל אני מבקש ממכם להיות הוגנים – כמו שאתם מפקפקים בדברים שלי, אנא מכם, תפקפקו בהכל. ואל תאמינו עד שתחקרו לעומק, תקראו מחקרים, תקראו עדויות. אל תסתפקו רק באתר ומקור אחד, אלא צאו וחפשו את האמת במגוון רחב של מקומות.

פליאו – תזונה (ואורח חיים) לאור האבולוציה.

נתחיל בסרטון קצר שמסביר באופן נהדר את הפליאו. אם אחרי הסרטון אתם מוכנים לצלול טיפה עמוק יותר, תמשיכו לקרוא.

 

הנחת היסוד שעומדת בבסיס של פליאו, או תזונה קדמונית, או תזונה אבולוציונית – היא שהתנאים בהם התפתח המין האנושי במשך כ-2 מליון שנים הם הטובים והמותאמים ביותר לגוף הביולוגי שלנו. הברירה הטבעית מכריחה את המינים השונים בטבע להסתגל לסביבתם, למזג האוויר, למיקומם בשרשרת המזו ועוד. מי שמסתגל הכי טוב, שורד הכי טוב. מי שלא מסתגל – נכחד.

המין האנושי הסתגל באופן נהדר לתנאים ששררו בכדור הארץ – אפילו יותר מדיי טוב. כ”כ טוב בעצם, שבמקום שהסביבה תעצב אותו, הוא התחיל לעצב את הסביבה לכך שתתאים לו. עם הזמן, את המקום של התפתחות אבולוציונית ביולוגית של הגוף, תפסה התפתחות של תבונה ומודעות אנושית – בני אדם התחילו לדבר זה עם זה, להעביר מידע, להאמין בכוחות חיצוניים, לערוך טקסים ופולחנים, לכונן סדרים חברתיים חדשים, לפתח כלים וטכנולוגיות, לרתום את הטבע לטובתם – הכל היה טוב ויפה, המין האנושי פרח ושגשג – עד שעשה עסקה מפוקפקת מאוד.

הפירמידות הגדולות של מצרייםהעסקה הזו גרמה לפריחה חסרת תקדים – האוכלוסיה האנושית גדלה בסדרי גודל שלא נראו לפני כן, פתאום כפרים, ישובים וערים צצו כפטריות אחרי הגשם. הופיעו מעמדות ועיסוקים חדשים – חרשים, אמנים, סוחרים, פילוסופים והוגים, ממציאים ועוד רבים אחרים. אימפריות קמו, פירמידות ופסלי ענק נבנו.

אבל לכל הכוח והשגשוג הזה היה מחיר כבד – מחיר בבריאות ובחיים שלנו. במקום לחיות עד גיל 50-60 (זאת בהנחה שעברת את גיל 15), הממוצע צנח לסביבות ה-20. השיניים שלנו נרקבו, הגב התעקם בעבודה קשה, מסת המוח ירדה, הגובה הממוצע צנח, נהיינו יותר חולים ויותר פגיעים, במצב כמעט תמידי של תת-תזונה. אין ספק, למין האנושי זה היה טוב, לבן אנוש זה היה רע.

“העסקה” הזו, שנעשה ברחבי העולם בערך באותו הזמן (כ-10,000 שנים לפני הספירה), סימנה את סופו של העידן הפליאוליטי (ומכאן השם), ותחילתו של העידן הניאוליטי. כנראה שזה קרה במקרה, כשבני אדם שמו לב שבמקום בו חיות אוכלי עשב ליכחו מינים שונים של דגניים, זרעים נפלו לאדמה ומהם צמחו עוד ועוד גבעולים – ועליהם – עוד ועוד זרעים. את הזרעים האלו היה אפשר להפוך לקמח, ואז ללחם. בני האדם התחילו להעתיק ולשחזר את מה שראו, והחלקאות נוסדה.

מתזונה שכללה מגוון רחב של מזונות שבני האדם צדו וליקטו, שהורכבה בעיקר מבשר חיות, דגים ופירות, ירקות ואגוזים עונתיים – בני האדם עברו להתיישבויות ולערים והחלו להתבסס בעיקר על מזון מסוג אחד – דגנים. מלבד כל הרעלים (שעוד ייצא לנו לדבר עליהם) שיש בדגנים, הגוף פתאום היה צריך להתמודד עם הרכב שונה לחלוטין של אבות-מזון שנכנס לו לגוף – את החלק הארי תפסו הפחממות, במקום שומן כבעבר. הצפיפות בערים הקלה על מעבר של מחלות וזיהומים. העבודה הקשה והארוכה בשדות החלקאיים לא הטיבה עם הפיזיולוגיה של הגוף. כל הגורמים האלו ואחרים דירדרו משמעותית את הבריאות של האדם.

לאחר הקדמה היסטורית ואנתרופולוגית קצרה זו, אני מקווה שאתם מוכנים לטענה העיקרית של גישת הפליאו -

אורח חיים ותזונה המבוססים על התנאים שהיו בתקופה הפרה-חקלאית יובילו לבריאות מקסימלית בכל אחד מאיתנו.

משמע, תהיו הכי בריאים, הכי חסונים וחזקים, הכי חסינים שאפשר להיות באמצעים טבעיים. הדנ”א שטמון בתוכנו, אם כי הספיק לעבור אדפטציות מסויימות בעשרת אלפים השנים האחרונות, לא שונה בהרבה מזה של האדם הפליאוליטי. בהינתן הסמנים הסביבתיים הנכונים, הגנים האלו יבואו לביטוי מלא והגוף יתפקד ויפעל כמו שהוא עוצב לפעול, כמו מכונה משומנת.

מאז המהפכה החקלאית הרבה השתנה – התחלנו לאכול מזונות שזרים לגוף (לא רק דגנים ומוצרי חלב, אלא לאחרונה גם שמנים תעשיתיים, סוכרים ומזונות מעובדים שונים), התחלנו לישון לא-סדיר, התחלנו לשבת רוב הזמן מצד אחד ולרוץ שעות מצד שני, התחלנו להכניס לגוף כימיקלים ותרופות שונות.

ואע”פ שתוחלת החיים רק עולה ב-50 שנים אחרונות, איכות החיים החל משנות ה-40 וה-50 לחיינו יורדת (מחלות כרוניות, כאבים, אלצהייימר, דלקות מפרקים ועוד). האם באמת נידנו לחיות ככה?

אני מקווה שקיבלתם מושג כללי על מה זה פליאו. הדקויות, האיך והמה – יבואו בהמשך. ובינתיים – תשארו ספקניים וסקרנים!

13 Responses to מה זה פליאו?

  1. יעל says:

    תודה רבה על המידע!! ממש בשעות האחרונות נתקלתי לראשונה במושג ״פליאו״ ולא הצלחתי להבין מהו, עד שראיתי את הפוסט הזה שעזר ונתן מידע וענה על השאלות שהיו לי
    עכשיו נותרה רק שאלה אחת- איך מתחילים?
    ובעצם שאלה נוספת- איך נרשמים לקבלת עדכונים מהאתר שלכם?
    תודה :)

  2. Vlad says:

    היי יעל, שמח לעזור.
    עוד לא כתבתי מדריך מעשי, אבל את מוזמנת לשוטט קצת באתר של “מר קדמוני” ו”פליאו סטייל”, יש שם מדריכים נהדרים עד שאכתוב.
    לגבי עדכונים, אני עוד לא הוספתי אפשרות כזו. האתר עדיין בחבלי לידה :)

  3. lona says:

    what is the chance to have this blog in english too? for people who do not read hebrew so easily like me? thanks.

    • Vlad says:

      Hi Lona,
      Currently I don’t have any plans to translate the blog to English,
      However you can find a list of various Paleo blogs written in English at the left sidebar.

  4. Natali says:

    שלום!
    ההסבר מאד מרשים!
    רק שאלה אחת לגבי הסירטון, היכן להשיג מזון כמו בשר עופות וירקות אם אין לך משק משלך כפי שמוצג בסירטון?!
    תודה :)

    • Vlad says:

      היי נטלי,

      המצב של הירקות בארץ יחסית בסדר. הרוב אפשר לקנות רגיל, לא חייב אורגני, במיוחד אם לירק\פרי יש קליפה שאפשר להוריד. אם את בכל זאת מתעקשת, עדיף להשקיע אורגני בפירות\ירקות שדורשים את זה – וכאן יש רשימה של 12 מהם שסופחים את הכמויות הכי גדולות של רסס והדברה – http://www.ewg.org/foodnews/summary.php

      לגבי עופות, לצערינו רוב העופות מקבלים לא מעט אנטיביוטיקה, והמזון שלהן מורכב מתערובת דגנים, תירס, סויה, חלבון, והשד יודע מה עוד. אלא אם את מוצאת עוף אורגני בעדן טבע מרקט, לא הייתי ממליץ יותר מדיי על עופות, גם בגלל נושא האנטיביוטיקה ותנאי הגידול, וגם בגלל שהמזון שהן אוכלות מביא לכך שהבשר שלהן דיי מפוצץ באומגה-6, וזה לא טוב לנו.

      לגבי בקר – המצב יחסית טוב. הפרות לא רועות באחו ואוכלות עשב, אך לפחות לפי חוק אסור להזריק להן תרופות וחומרים. יש גם בשר קפוא שמגיע מדרום אמריקה, העניין הוא שמזריקים לו מים כדי לשמור עליו, אז אני אישית הייתי מעדיף לאכול בשר תוצרת הארץ.

      • ליאור says:

        VLAD – שכחת עוד מספר דברים לציין כגון: כאשר מזריקים לבשר מים , יש צורך בתוספת של פוספטים והמשמעות ההרסנית לגוף.
        http://www.haaretz.co.il/magazine/1.1774136
        חשוב לשמור על אובייקטיביות ולהעביר מסר אחד ברור לציבור שהוא: גם אם תזונת האדם הקדמון נכונה לנו – הבשר שאנחנו אוכלים היום אינו קשור בשום צורה לבשר שאכלו אבות אבותינו ולכן אם לא נחזור מליון שנה אחורה כל התיאוריה שלכם נמצאת גבוה עלהעץ

        • Vlad says:

          שלום ליאור,
          מסכים איתך. ככל שהמוצר יותר מעובד כך הוא יותר מזיק, לרוב. וזה כולל כמובן מוצרי בשר.
          מצב העופות בארץ מזעזע, ואני לא ממליץ לאף אחד לאכול עוף אלא אם הוא אורגני. אגב גם אורגני הוא לא ערובה הכי טובה לעוף לבשר איכותי – לכן אם יש אפשרות למצוא מגדל תרנגולות ולראות במו העיניים שהתרנגולות אוכלות מזון נקי ואף מתרוצצות בחוץ – עדיף.
          כך גם כל מיני נקניקים ובשרים מעובדים שמוצאים במחלקת הקפואים (לא כולם כמובן) ואני אישית לא נוגע.
          לעומת זאת, מצב הבקר בארץ יחסית טוב. רוב הבשר הטרי מגיע מעגלים מיובאים מאוסטרליה, שמבלים 8 חודשים ברעיית עשב בארץ מולדתם ואז מגיעים לפה ועוברים 8 חודשי פיטום בתערובת גרעינים כזו או אחרת. כמובן זה לא אידיאלי אבל זה עדיין קרוב מספיק לבשר של חיות שהסתובבו פה לפני עשרת אלפים שנה ואחרונה. ההבדל העיקרי אגב הוא הפרופיל השומנים.
          הבשר שמגיע מדרום אמריקה מגיע קפוא ואין באמת דרך לדעת מה עבר עליו כשעשה עלייה לארץ. רוב הסיכויים שהוא גדל על עשב, אבל בהחלט יתכן שהזריקו לו מים וחומרים אחרים. לכן מומלץ לקנות בשר “תוצרת הארץ”.

  5. לילך says:

    היי,
    תודה על ההסברים.
    יש משהו שאני לא מבינה לגבי תזונת פליאו – איך מותר ביצים וחמאה (אפילו מזוקקת)? הרי זה משהו שלא היה לאדם לפני המהפכה החקלאית. לא יותר סביר להניח שרוב התזונה שלו התבססה על עשבים, פירות וירקות (״מלקטים״) ומדי פעם גם בשר (ארנבים, איילים וכו שהיה מצליח לצוד)?
    תודה.

    • Vlad says:

      זה נכון שכנראה האדם לא אכל ביצים כל יום, ובטח ובטח שלא חמאה שהגיעה רק עם ביות החיות.
      ובאמת יש אנשים שחמאה (במיוחד זו תוצרת הארץ) לא עושה להם טוב. הדרך היחידה לדעת היא להעלים לגמרי את מוצרי החלב למשך חודש ימים ואז להחזיר ולראות מה התגובה. אבל חמאה היא *יחסית* בטוחה כי רובה המוחלט הוא שומן. והרכב השומן כמעט זהה להרכב השומן שמצוי בבקר באופן טבעי (בערך חצי חצי בין הרווי לחד בלתי-רווי, ועוד קצת לרב בלתי רווי).

      לגבי ביצים – זהו מזון מעולה. מכיל המון ויטמין, כולין, חומצות אמינו, כולסטרול ושומן. אם הוא היה מגיע מתרנגולות שמסתובבות חופשי ואוכלות את המזון הטבעי שלהן, לא הייתי רואה סיבה למה לא לאכול ביצים. מה שכן, בארץ המצב הוא לא אידיאלי.. וכך יוצא שכמות האומגה-6 למשל היא גבוהה מהרגיל , וגם לפעמים מוצאים עקבות סויה בתוך הביצים.
      ועדיין, למרות זאת יש יותר פלוסים ממינוסים.

  6. חגי says:

    חברה שלא יבלבלו אותכם עם חצאי מחקרים
    ציידים מלקטים כגון האסקימוסים והמסאי הם בעלי אורך החיים הנמוך בעולם
    תזונת הציידים מלקטים אלו הכי דומה לדיאטת הפליאו
    המסאי ציידים לקטים הינם בעלי אורך החיים הנמוך ,בעולם האינויט האסקימוסים בכל המיקומים שלהם בעולם חיים הרבה פחות מהממוצע והרבה פחות משכניהם המגוונים יותר
    מתוך עשרת האוכלוסיות מאריכות החיים ביותר בעולם אין ולו אוכלוסיה בודדת שתזונתה דומה לפליאו
    כל אוכלוסיות אלו אוכלות מגוון מזונות לרבות פחממות פשוטות כאורז לבן וקמח תירס ומשתמשים בשמני זרעים

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>